Page

Kami menyediakan pelbagai genre bahan bacaan digital untuk setiap lapisan umur secara PERCUMA. Sekiranya berminat untuk berkongsi karya penulisan anda. Boleh hantarkan karya tersebut kepada admin di onlinenovel2u@gmail.com

Wednesday 20 June 2012

Andai Ku Bercinta Lagi : 7


Teringat Dania kejadian beberapa hari yang lalu. Kejadian yang merentap hatinya. Terlalu sakit untuk dia terima. Pada hari itu bekalan eletrik telah terputus untuk beberapa jam maka terpaksalah mereka bergelap. Kebetulan pada malam itu adalah hari lahir Zaf yang ke-14. Zaf adalah jiran Dania di bilik hadapan.

Untuk meraikan majlis tersebut Dania, Atie, Azzah dan Teha telah bertandang ke bilik hadapan dengan sebiji kek mini yang dibeli dari kafetaria untuk menyambut birthday Zaf. Teman sebilik Zaf yang lain juga turut memeriahkan susasana dengan jamuan ringkas yang telah mereka sediakan.

Walaupun jamuan tersebut dilakukan dalam keadaan yang gelap-gelita. Namun, segalanya terasa begitu sempurna. Kebiasaannya, hari lahir untuk pelajar asrama seperti mereka akan disambut dengan pelbagai aktiviti yang unik. Maklumlah, masing-masing jauh daripada keluarga. Jadi, mereka perlu saling mengambil berat antara satu sama lain.Cuma pada malam tersebut mereka rasa tidak perlu untuk melakukan aktiviti yang agak ’ganas’ kerana takut akan mendapat habuan istimewa daripada Pak Sok.

Selesai sesi makan kek mini Dania hanya duduk bersantai ditepi tangga asrama sambil menikmati angin malam. Maklumlah ketiadaan elektrik menyebabkan kipas tak mampu berfungsi. Bahang di bilik makin terasa, walau pintu dah dibuka seluasnya. Mungkin tanda-tanda mahu hujan. Tiba-tiba Hani datang menghampiri Dania. Dania hanya diam sambil memerhati dalam senyap.

Setelah kesunyian menyelubungi mereka untuk beberapa ketika, Hani mula berbicara Dania, aku nak cakap dengan kau sikit. Tapi aku harap kau jangan tekejut pula” ucap Hani seakan memberikan amaran awal. Bicara Hani membuatkan jiwa Dania sedikit terganggu.

”Apa yang kau nak cakapkan pada aku?” soal Dania kepada Hani. Wajahnya masih tenang, cuba ditunjukkan seperti tidak terkesan sedikit pun dengan amaran Hani tadi

“Dua malam yang lepas, sewaktu prep aku ada dengar perbualan Adam dan ahli Devil group. Perbualan mereka adalah berkaitan kau” kata Hani

“Berkaitan aku? Kau memang pandai buat aku rasa suspen jer” balas Dania pada Hani seakan cuba berseloroh. Tapi jantungnya mula berdetak laju. Macam rentak lagu rock underground. Apa yang mereka bualkan tentang aku?” sambung Dania.

”Mereka berbual tentang pertaruhan ke atas kau” kata Hani.

”Pertaruhan? Atas aku? Tapi untuk apa mereka buat semua tu ke atas aku? Betul ke apa yang kau dengar Hani?” soal Dania pada Hani seperti lansung tak percaya.

”Aku pasti. Itu aku dengar dengan telinga aku sendiri. Mereka bertaruh ke atas kau dengan hadiah yang bernilai RM 100. Seandainya sesiapa di antara mereka yang mampu mencairkan hati kau maka mereka akan menang pertaruhan tersebut” terang Hani kepada Dania.

”Apa!... Mereka ingat aku ni barang mainan yang boleh dijadikan taruhan ke? Aku tak akan biarkan seorang pun daripada mereka akan menang dalam pertaruhan ni. Apa yang pasti, hanya aku yang akan mengawal permainan ini” bidas Dania dengan tegas. Kegilaan itu harus dihentikan. Lansung Dania tak menyangka dia akan berhadapan dengan situasi seperti ini.

Dahulu dia pernah menonton situasi seperti ini di dalam cerita She’s All That. Tapi itu adalah di dalam rancangan televisyen. Apa yang dihadapi Dania kini adalah suatu realiti. Dia adalah realiti. Devil group juga adalah realiti. Andai mereka mahukan menjadikan Dania bahan permainan. Maka, itu tak mungkin berlaku. Tidak sama sekali. Permainan tersebut hanya akan dikawal oleh Dania tanpa mereka sedari.

“Jika ada Devil Group pastinya wujud Adam. Ini beerti Adam juga turut terlibat. Adam....kenapa harus kau lukakan hati aku dan permainkan maruah aku. Setelah aku mula mengagumi dirimu dalam diam” bisik Dania di dalam hati sendiri dengan sendu yang di tahan.

No comments:

Post a Comment